För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Så arbetar vi
På den här sidan kan du bland annat läsa om vår pedagogiska inriktning och våra specialkompetenser. Du kan också läsa kort om vår vision och vår värdegrund.
Vår värdegrund
- Vi ser olikheter som en tillgång
- Vi tror på barnens nyfikenhet, drivkraft och motivation
Vår verksamhetsidé och pedagogik
Vi hämtar inspiration till vårt förhållnings- och arbetssätt från praktiken i de kommunala förskolorna i staden Reggio Emilia, i norra Italien. Det är en pedagogisk filosofi som betonar en demokratisk värdegrund. Det är ett inlyssnande och medforskande förhållningssätt som utvecklar och berikar varje barns kompetens, intressen, kritiska tänkande, individualitet och kommunikativa förmåga genom många uttryckssätt och projekterande arbete i smågrupper.
Barnet som individ
Vi ser barnen som rika och kompetenta individer. Varje barn måste få tillgång till oändligt många olika sätt att uttrycka sig på, inte minst de estetiska och empatiska förhållningssätt som barn från början använder i sitt lärande och utforskande av världen.
Pedagogisk dokumentation
Pedagogisk dokumentation använder vi som verktyg för att synliggöra och utveckla verksamheten. Genom den kan vi tydliggöra barnets lärande för barnet själv, barnets föräldrar och för oss pedagoger.
Motto för förskolorna i Ängelholms kommun
Genom ett gemensamt motto för förskolan har vi tagit ett ytterligare steg för att synliggöra förskolan som en viktig del av Kunskapsstaden Ängelholm. Mottot har arbetats fram av alla rektorer inom förskolan tillsammans med kommunens förskoleutvecklare och nedan kan du läsa mer om vår syn på en förskola där - Vi vågar!
- Förskolorna i Ängelholm är det första viktiga utbildningssteget för stadens yngsta medborgare. Här rustas barnen att möta framtiden och olikheter ses som en tillgång.
- Verksamheten omfattar tre områden; omsorg, fostran och lärande och utgår från barnens lek, intressen, inneboende nyfikenhet och drivkraft. Barnen möter pedagoger och miljöer som väcker lust och förundran.
- Förskolorna vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Pedagogisk dokumentation och aktionsforskning är redskap i det systematiska kvalitetsarbetet. Detta för att säkerställa kvalitén och därmed också barns möjligheter till gynnsamt lärande.
- Det är alla barns rättighet att få tillgång till kvalitativ utbildning.
- Förskolorna i Ängelholm syns och tar plats i Kunskapsstaden Ängelholm.
- Förskolorna i Ängelholm är välkomnande, demokratiska, sociala och lärande mötesplatser för barnen, deras familjer, pedagoger och samhället.
- Vi VÅGAR lyfta fram vår syn på det kompetenta barnet som en medborgare av samhället.
Vår förskola ska vara fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling
På Ängelholms förskolor ska alla känna sig trygga och bemötas med respekt. Det gäller barn, vårdnadshavare och personal. Alla har lika stort värde och mot alla typer av kränkande behandling gäller nolltolerans. Alla förskolor har en plan mot kränkande behandling och diskriminering, där varje förskola berättar vad de gör för att deras barn inte ska bli kränkta eller illa behandlade. Det finns en plan för varje verksamhet och den ska anpassas till läget som råder där. Planen uppdateras årligen... Önskar du ta del planen kan du kontakta din förskola eller kommunens kundtjänst.
Relaterade länkar
Skolinspektionen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barnombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Diskrimineringsombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barnens Rätt i Samhället (BRIS) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skollagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läroplan för förskolan (Lpfö 18) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Diskrimineringslagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.