För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Så arbetar vi
På den här sidan kan du bland annat läsa om vår pedagogiska inriktning och våra specialkompetenser. Du kan också läsa kort om vår vision och vår värdegrund.
Vision/verksamhetsidé
Vår verksamhetsidé handlar om att skapa en tillgänglig undervisning för alla barn där utbildningen är begriplig, hanterbar och meningsfull. För oss betyder det att lärmiljö och undervisning är varierad och anpassad efter den barngrupp man har framför sig. Hos oss möter barnen en lärmiljö som både stödjer, stimulerar och utmanar dem och som uppmuntrar till lek och lärande tillsammans med andra barn och vuxna. Undervisningen utformas efter barnens intresse och behov och genomförs i lekfulla former med närvarande vuxna. Vi lägger stor vikt vid att barnen känner delaktighet och på olika sätt kan påverka sin vardag på förskolan.
Värdegrund
Vi lägger stor vikt vid trygghet och relationsskapande där barnets uttryck och röst tas tillvara i hög grad. Vårt mål är att alla barn ges förutsättningar att utvecklas maximalt utifrån egen potential. Genom att skapa situationer där barnen lyckas arbetar vi för att stärka barnets tro till sin egen förmåga. Vår verksamhet präglas av respekt för alla människor, där olikheter tas tillvara som en tillgång. Med vägledande vuxna som stöd har utbildningen (förskolan) som syfte att väcka lust och nyfikenhet hos barnen till att vilja upptäcka, lära och ta nya steg i sin utveckling.
Tydliggörande pedagogik, Pedagogiskt ställningstagande, Tillgänglig lärmiljö
För att nå vår vision fokuserar vi särskilt på att jobba med att skapa tydlighet för barnen på förskolan. Vi har ett synsätt som menar att alla barn har rätt till lärande vilket betyder att vuxna behöver vara lyhörda inför barnens behov och förutsättningar och utifrån det skapa lärmiljöer. Det utbud av material som erbjuds och den undervisning som sker är anpassat efter barngruppen och är tillgängligt för att inspirera till utforskande och erövrande av nya kunskaper och färdigheter. Vi ser också förskolan som en social arena och det är i mötet mellan barn, vuxna och lärmiljö som lärande uppstår.Förskolan vilar på vetenskaplig grund där vi arbetar systematiskt med att dokumentera vår verksamhet för att utveckla kvaliteten med stöd av gällande styrdokument och aktuell forskning.
Övningsförskola
Vår förskola är en övningsförskola vilket innebär att vi har ett samarbete med högskolan i Halmstad gällande att utbilda förskollärarstudenter under deras studietid. Det innebär att vi varje termin tar emot studenter under deras verksamhetsförlagda utbildning. Våra erfarna pedagoger handleder studenterna i deras resa mot ett nytt yrke och vi på förskolan får i sin tur ta del av aktuell forskning gällande förskolan.
Motto för förskolorna i Ängelholms kommun
Genom ett gemensamt motto för förskolan har vi tagit ett ytterligare steg för att synliggöra förskolan som en viktig del av Kunskapsstaden Ängelholm. Mottot har arbetats fram av alla rektorer inom förskolan tillsammans med kommunens förskoleutvecklare och nedan kan du läsa mer om vår syn på en förskola där - Vi vågar!
- Förskolorna i Ängelholm är det första viktiga utbildningssteget för stadens yngsta medborgare. Här rustas barnen att möta framtiden och olikheter ses som en tillgång.
- Verksamheten omfattar tre områden; omsorg, fostran och lärande och utgår från barnens lek, intressen, inneboende nyfikenhet och drivkraft. Barnen möter pedagoger och miljöer som väcker lust och förundran.
- Förskolorna vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Pedagogisk dokumentation och aktionsforskning är redskap i det systematiska kvalitetsarbetet. Detta för att säkerställa kvalitén och därmed också barns möjligheter till gynnsamt lärande.
- Det är alla barns rättighet att få tillgång till kvalitativ utbildning.
- Förskolorna i Ängelholm syns och tar plats i Kunskapsstaden Ängelholm.
- Förskolorna i Ängelholm är välkomnande, demokratiska, sociala och lärande mötesplatser för barnen, deras familjer, pedagoger och samhället.
- Vi VÅGAR lyfta fram vår syn på det kompetenta barnet som en medborgare av samhället.
Vår förskola ska vara fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling
På Ängelholms förskolor ska alla känna sig trygga och bemötas med respekt. Det gäller barn, vårdnadshavare och personal. Alla har lika stort värde och mot alla typer av kränkande behandling gäller nolltolerans. Alla förskolor har en plan mot kränkande behandling och diskriminering, där varje förskola berättar vad de gör för att deras barn inte ska bli kränkta eller illa behandlade. Det finns en plan för varje verksamhet och den ska anpassas till läget som råder där. Planen uppdateras årligen... Önskar du ta del planen kan du kontakta din förskola eller kommunens kundtjänst.
Relaterade länkar
Skolinspektionen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barnombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Diskrimineringsombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barnens Rätt i Samhället (BRIS) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skollagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läroplan för förskolan (Lpfö 18) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Diskrimineringslagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.