För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Så arbetar vi
På den här sidan kan du bland annat läsa om vår pedagogiska inriktning och våra specialkompetenser. Du kan också läsa kort om vår vision och vår värdegrund.
Lunnagårdens honnörsord - "Lärande genom lek och glädje"!
- Vi arbetar tema- och projektinriktat där vi tillvaratar barnens delaktighet genom att det är barnens lek, intressen, nyfikenhet, kreativitet, glädje, engagemang, upptäckarlust och fantasi som driver projekten framåt. Detta sker ofta i mindre grupper tillsammans med närvarande, medforskande och kompetenta pedagoger. Våra pedagoger tycker det är viktigt att skapa harmoni och balans under hela dagen, och att barnen får möjligheter till både lugna aktiviteter och lekar samt till mer rörlig aktivitet och lek.
- Vi arbetar med att skapa lärmiljöer där barnen kan fördjupa sig i sina projekt under hela dagen. Miljön ska vara inbjudande, tillgänglig och erbjuda många olika sorters material och möjligheter till olika aktiviteter, lärprocesser, berikande samspel och lek.
- Vi arbetar aktivt med värdegrundsarbete och demokratiskt tänkande, detta genomsyrar hela förskolans förhållningssätt.
- Språkande och kommunicerande sker på många olika sätt (både verbalt och icke verbalt). Vi använder TAKK (Tecken som alternativ kommunikation) som en naturlig del i barnens erövrande och utforskande av sitt språk.
Motto för förskolorna i Ängelholms kommun
Genom ett gemensamt motto för förskolan har vi tagit ett ytterligare steg för att synliggöra förskolan som en viktig del av Kunskapsstaden Ängelholm. Mottot har arbetats fram av alla rektorer inom förskolan tillsammans med kommunens förskoleutvecklare och nedan kan du läsa mer om vår syn på en förskola där - Vi vågar!
- Förskolorna i Ängelholm är det första viktiga utbildningssteget för stadens yngsta medborgare. Här rustas barnen att möta framtiden och olikheter ses som en tillgång.
- Verksamheten omfattar tre områden; omsorg, fostran och lärande och utgår från barnens lek, intressen, inneboende nyfikenhet och drivkraft. Barnen möter pedagoger och miljöer som väcker lust och förundran.
- Förskolorna vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Pedagogisk dokumentation och aktionsforskning är redskap i det systematiska kvalitetsarbetet. Detta för att säkerställa kvalitén och därmed också barns möjligheter till gynnsamt lärande.
- Det är alla barns rättighet att få tillgång till kvalitativ utbildning.
- Förskolorna i Ängelholm syns och tar plats i Kunskapsstaden Ängelholm.
- Förskolorna i Ängelholm är välkomnande, demokratiska, sociala och lärande mötesplatser för barnen, deras familjer, pedagoger och samhället.
- Vi VÅGAR lyfta fram vår syn på det kompetenta barnet som en medborgare av samhället.
Vår förskola ska vara fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling
På Ängelholms förskolor ska alla känna sig trygga och bemötas med respekt. Det gäller barn, vårdnadshavare och personal. Alla har lika stort värde och mot alla typer av kränkande behandling gäller nolltolerans. Alla förskolor har en plan mot kränkande behandling och diskriminering, där varje förskola berättar vad de gör för att deras barn inte ska bli kränkta eller illa behandlade. Det finns en plan för varje verksamhet och den ska anpassas till läget som råder där. Planen uppdateras årligen... Önskar du ta del planen kan du kontakta din förskola eller kommunens kundtjänst.
Relaterade länkar
Skolinspektionen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barnombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Diskrimineringsombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barnens Rätt i Samhället (BRIS) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skollagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läroplan för förskolan (Lpfö 18) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Diskrimineringslagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.