För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Så arbetar vi
På den här sidan kan du bland annat läsa om vår pedagogiska inriktning och våra specialkompetenser. Du kan också läsa kort om vår vision och vår värdegrund.
Vår värdegrund
- Vi ser olikheter som en tillgång.
- Vi tror på barnens nyfikenhet, drivkraft och motivation.
Vår verksamhetsidé och pedagogik
Förskolan kommer på sikt att arbeta Reggio Emilia inspirerat. Detta sätta att arbeta betonar ett lyssnande och medforskande förhållningssätt. Barnen ses som rika och kompetenta individer. Varje barn måste få tillgång till en mångfald av olika sätt att uttrycka sig på, inte minst de estetiska och empatiska förhållningssätt som barn från början använder i sitt lärande och utforskande av världen.
Miljön ses som en tredje pedagog och den ska vara tillgänglig för barnen och inrymma en mångfald av material att tillgå för lek och utforskande. Miljön ses som föränderlig och den ändrar innehåll utifrån de projekt vi fördjupar oss i.
Pedagogisk dokumentation används som ett verktyg för att synliggöra och utveckla verksamheten. Det vi i huvudsak dokumenterar är det som händer i de projekt vi har igång tillsammans med barnen.
Vi arbetar med barnen i mindre grupper under de delar av dagen som vi är flera pedagoger på plats.
Motto för förskolorna i Ängelholms kommun
Genom ett gemensamt motto för förskolan har vi tagit ett ytterligare steg för att synliggöra förskolan som en viktig del av Kunskapsstaden Ängelholm. Mottot har arbetats fram av alla rektorer inom förskolan tillsammans med kommunens förskoleutvecklare och nedan kan du läsa mer om vår syn på en förskola där - Vi vågar!
- Förskolorna i Ängelholm är det första viktiga utbildningssteget för stadens yngsta medborgare. Här rustas barnen att möta framtiden och olikheter ses som en tillgång.
- Verksamheten omfattar tre områden; omsorg, fostran och lärande och utgår från barnens lek, intressen, inneboende nyfikenhet och drivkraft. Barnen möter pedagoger och miljöer som väcker lust och förundran.
- Förskolorna vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Pedagogisk dokumentation och aktionsforskning är redskap i det systematiska kvalitetsarbetet. Detta för att säkerställa kvalitén och därmed också barns möjligheter till gynnsamt lärande.
- Det är alla barns rättighet att få tillgång till kvalitativ utbildning.
- Förskolorna i Ängelholm syns och tar plats i Kunskapsstaden Ängelholm.
- Förskolorna i Ängelholm är välkomnande, demokratiska, sociala och lärande mötesplatser för barnen, deras familjer, pedagoger och samhället.
- Vi VÅGAR lyfta fram vår syn på det kompetenta barnet som en medborgare av samhället.
Vår förskola ska vara fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling
På Ängelholms förskolor ska alla känna sig trygga och bemötas med respekt. Det gäller barn, vårdnadshavare och personal. Alla har lika stort värde och mot alla typer av kränkande behandling gäller nolltolerans. Alla förskolor har en plan mot kränkande behandling och diskriminering, där varje förskola berättar vad de gör för att deras barn inte ska bli kränkta eller illa behandlade. Det finns en plan för varje verksamhet och den ska anpassas till läget som råder där. Planen uppdateras årligen... Önskar du ta del planen kan du kontakta din förskola eller kommunens kundtjänst.
Relaterade länkar
Skolinspektionen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barnombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Diskrimineringsombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barnens Rätt i Samhället (BRIS) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skollagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läroplan för förskolan (Lpfö 18) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Diskrimineringslagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.