För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Så arbetar vi
På den här sidan kan du bland annat läsa om vår pedagogiska inriktning och våra specialkompetenser. Du kan också läsa kort om vår vision och vår värdegrund.
Pedagogisk miljö
Vår pedagogiska miljö är uppbyggd utifrån barns tänkande och lärande. Den förberedda miljön uppmuntrar till sökande av kunskap och underlättar för eleven att arbeta självständigt. Eleverna arbetar i ett trivsamt rum fyllt med konkret material som intresserar dem. Skolan erbjuder små rum för enskilt arbete, grupparbete, lek m.m. samt stora rum för samling, teater, bild, slöjd, utställningar, musik och rörelse.
Genom bland annat. skogsutflykter, simundervisning, idrottslektioner och utelek bidrar vi till att stärka elevernas hälsa.
Vi erbjuder
- Klassrumsmiljö som signalerar lärande
- Material som ger utmaningar på olika nivåer
- Ökad frihet med ökat ansvar
- Individualisering och samarbete
Pedagogen som handledare
Pedagogen fungerar som handledare och är en länk mellan barnet, miljön och materialet. Varje barn behandlas med respekt för den unika individ som den är. ”Hjälp mig att hjälpa mig själv” är ett Montessori uttryck, som syftar på barnets strävan efter självständighet. Pedagogen inspirerar och entusiasmerar eleven till ett livslångt lärande.
Samband och engagemang
Maria Montessori arbetade utifrån en övertygelse om att allt levande, från tidens begynnelse, följer en plan och att allting har ett samband. Därför omfattas Montessori pedagogik också av ett engagemang för fred på jorden, vördnad och respekt för allt levande och omtanke om vår miljö.
Mångfald i arbetslaget
I personalgruppen möter eleverna både manlig och kvinnlig personal. Vi arbetar i åldershomogena mentorsgrupper samtidigt som vi strävar efter att arbeta åldersintegrerat inom arbetslaget liksom över hela skolan.
Begränsat antal elever i varje klass
Vi har ett begränsat intag av elever med 26 elever per årskurs.
Vår skola ska vara fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling
På Ängelholms skolor ska alla känna sig trygga och bemötas med respekt. Det gäller elever, vårdnadshavare och personal. Alla har lika stort värde och mot alla typer av kränkande behandling gäller nolltolerans. Alla skolor har en plan mot kränkande behandling och diskriminering, där varje skola berättar vad de gör för att deras elever inte ska bli kränkta eller illa behandlade. Det finns en plan för varje verksamhet och den ska anpassas till läget som råder där. Planen uppdateras årligen. Önskar du ta del planen kan du kontakta din skola eller kommunens kundtjänst.
Relaterade länkar
Skolinspektionen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barnombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Diskrimineringsombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barnens Rätt i Samhället (BRIS) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skollagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Diskrimineringslagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.