Så här arbetar vi
På den här sidan kan du bland annat läsa om vår pedagogiska inriktning och våra specialkompetenser. Du kan också läsa kort om vår vision och vår värdegrund.
Demokratiskt förhållningssätt
Ett demokratiskt förhållningssätt är grunden för vår verksamhet. Våra elever är Sveriges framtid. De behöver goda ämneskunskaper samt god förmåga till samarbete och kreativitet. Vår strävan är att undervisningen skapar förutsättningar för att eleverna blir nyfikna och kunskapande livet ut.
Varierad undervisning
Vi erbjuder därför en varierad undervisning där varje elev utmanas med höga förväntningar. I undervisningen ges eleverna inflytande och samtidigt får de ta ansvar. För lärarna innebär detta att de arbetar med tydlighet, struktur och ödmjukhet.
Kollegialt lärande
Vårt utvecklingsarbete bygger på kollegialt lärande. Lärare lär av varandra. På skolan har vi ofta lärarstudenter som innebär att vår personal är i kontinuerlig kompetensutveckling.
Vår vision
Verksamheten på Magnarps skola ska kännetecknas av att såväl elever som personal ska respektera varandra, uppleva jämställdhet, likvärdighet och delaktighet i verksamheten samt känna trygghet och trivsel i skolan. Ingen ska känna sig diskriminerad eller kränkt. Vår vision är att varje elev ska uppleva det lustfyllt att gå till skolan.
Vår skola ska vara fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling
På Ängelholms skolor ska alla känna sig trygga och bemötas med respekt. Det gäller elever, vårdnadshavare och personal. Alla har lika stort värde och mot alla typer av kränkande behandling gäller nolltolerans. Alla skolor har en plan mot kränkande behandling och diskriminering, där varje skola berättar vad de gör för att deras elever inte ska bli kränkta eller illa behandlade. Det finns en plan för varje verksamhet och den ska anpassas till läget som råder där. Planen uppdateras årligen.
Just nu pågår arbete med att göra planerna digitalt tillgängliga på kommunens webbplats. Önskar du ta del av planen kan du kontakta din skola eller kommunens kundtjänst.