För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Om oss
På den här sidan kan du läsa om vår förskola. Här hittar du information om vår dagliga verksamhet.
Välkommen till Hjärnarps förskola
Hjärnarps förskola är en plats där alla ska känna sig välkomna och där det råder hög delaktighet bland barn och personal. Vi erbjuder en inspirerande och föränderlig miljö som inbjuder till skapande, experimenterande, lek och lärande.
Var finns vi?
Hjärnarps förskola öppnades 2015 och är beläget ca 1 mil nordöst om Ängelholm. Skolan är omgiven av en lugn och naturskön miljö med närhet till skogen. För den som pendlar ligger E6:an ett stenkast bort. Hjärnarp är den lilla byn med det stora hjärtat.
Förskolan
Förskolan är byggd utifrån tanken att människor utvecklas i mötet med varandra. Förskolan har ett stort torg där barn, pedagoger och familjer kan mötas i olika sammanhang. Alla lär känna varandra. Vi har också en gemensam restaurang och ateljé. Miljön ska vara välkomnande, inspirerande, utmanade, estetiskt, tydlig och flexibel. Barnen ska kunna vara, lära, mötas, kommunicera, röra sig, leka m.m. Miljön ska underlätta och skapa goda förutsättningar för barnen att vara självständiga och ta egna initiativ. Miljön ska bjuda in till möten mellan människor.
Studiebesök
På våra förskolor kan man boka studiebesök. Vi erbjuder olika innehåll på våra studiebesök som bygger på vår syn på kunskap, lärande, undervisning utifrån förskolans läroplan.
Förskolornas pedagoger berättar och reflekterar kring olika projekt och dokumentationer utifrån vårt gemensamma projekt ”Hållbar värld”. Berättelserna lyfter betydelsen av pedagogisk dokumentation i projektarbetet för att få syn på barnens tankar och hypoteser samt för att systematiskt följa upp och utvärdera förskolornas verksamhet.
Förskolorna presenterar sina tankar kring miljö och material. Förskolans pedagogiska miljö definieras inte enbart av den fysiska miljön med material, möbler och nyttjandet av ytor. Den involverar också barn och kunskapssyn, synen på förskolan och uppdraget enligt skollag och läroplan. Pedagogens uppfattning av barndom och förskola styr hur den pedagogiska miljön utformas och därmed också vilket lärande som möjliggörs.
Vad är 100 språkligheten för begrepp och på vilket sätt kan den berika och utveckla barnens tankar och hypoteser? Under denna kväll får ni ta del av ett projektarbete med barnen utifrån ett 100 språks perspektiv. Ni kommer också få arbeta praktiskt kring olika estetiska uttrycksformer för att få en djupare förståelse för 100 språkperspektivet.
Skolskogen
Hjärnarps rektorsområde har en egen registrerad skolskog. Skolskogen är ett avgränsat skogsområde som vi disponerar för lektioner och utevistelser. För oss är det viktigt att vara i naturen, lära om naturen för naturen. Vi har ett naturvetenskapligt förhållningssätt där barns tankar och teorier är viktiga och ges utrymme att testas i naturen.
Måltidspedagogik
"Måltidspedagogik utgår från barnens naturliga nyfikenhet och skaparglädje där maten och måltiden blir ett gränsöverskridande pedagogiskt instrument."
Förskolan arbetar aktivt med måltiden som utgångspunkt för lärande. Måltidspedagogik handlar om lärande om mat med mat. Både vår kock, våra pedagoger och barn arbetar tillsammans för att skapa helhet kring mat och måltider.
Maten på förskolan
All mat som serveras på förskolorna lagas av våra egna kockar. Maten i Ängelholms kommun planeras av måltidsutvecklare i samarbete med kockar från förskolorna. I menyarbetet utgår vi från barnens önskemål, livsmedelsverkets råd om bra måltider, gällande näringsrekommendationer och Ängelholms måltidspolicy.
Exempel på hur vi följer kommunen måltidspolicy:
- Vi gör medvetna val och ställer höga krav på råvaror vid inköp av livsmedel.
- Vi följer säsong när det gäller frukt och grönsaker och väljer hållbara råvaror.
- Vi serverar endast svenskt kött och svensk fågel, exempelvis färskt kött från Bondens skafferi och kyckling från Viking fågel.
- Alla kök inom skola och förskola ska vara KRAV-certifierade.
På två av förskolorna jobbar vi med Maträddarna, som handlar om att i samarbete med lokal livsmedelsaffär motverka matsvinn. Det är en del av pedagogiken för att öka förståelsen för mat och råvaror.
Vårt arbete ska präglas av kvalitet, service, matglädje och delaktighet. Vi lagar så mycket som möjligt från grunden och använder råvaror av hög kvalitet.
Förskolans meny
Menyn för din förskola hittar du på skolmaten.se. Du kan kostnadsfritt ladda ner skolmatsappen till din telefon, fungerar både till iphone och android.
Specialkost
Om ditt barn behöver specialkost av medicinska, etiska eller kulturella skäl anmäler du det via kommunens e-tjänst. Länk finns överst på sidan.
Ny anmälan gör du:
- När ditt barn börjar förskolan
- Om du byter förskola inom kommunen
- Om specialkosten ändras på något sätt
- När ditt barn byter från förskola till grundskola
Om ditt barn behöver specialkost av medicinska skäl krävs ett läkarintyg. För att vi ska säkerställa att vi lagar och serverar rätt kost måste du också kunna visa upp intyget på begäran från det aktuella köket.
Om ditt barn har matallergi och äter medicin som ordinerats av läkare måste du fylla i en blankett om egenvård. Blanketten finns på skolexpeditionen. Tänk på att också informera förskolans personal om matallergi och hur den ska hanteras.
På förskolor i Ängelholms kommun serveras aldrig jordnötter, nötter, mandel eller sesamfrö.
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.