För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Så arbetar vi
På den här sidan kan du bland annat läsa om vår pedagogiska inriktning och våra specialkompetenser. Du kan också läsa kort om vår vision och vår värdegrund.
Vår vision
”Världen behöver en ny berättelse. En positiv historia om möjligheten att blomstra på vår vackra planet, om möjligheten att förvalta naturen och hela planeten genom påhittighet och ödmjukhet.” – Johan Rockström & Mathias Klum
I våra verksamheter vill vi skapa berättelsen utifrån visionen "Hållbara människor i en hållbar värld". Med hållbarhet menar vi att involvera barn, elever och medarbetare i processer där kunskap om ekologiska, mänskliga och ekonomiska behov och förutsättningar leder till kloka omtänksamma ställningstagande för människan i en hållbar värld! Barnen och eleverna är viktiga samhällsmedborgare med rättighet att bli sedda och hörda. Ett demokratiskt förhållningssätt är grunden för vår verksamhet.
Vår verksamhetsidé
Vår verksamhetsidé bygger bland annat på de tankar vi inspirerats av från de kommunala förskolorna i Reggio Emilia. Våra pedagogiska ställningstaganden bygger på att människor föds kompetenta, intelligenta och med en stark inneboende drivkraft att utforska världen. Att arbeta inspirerat av Reggio Emilia innebär för oss att ha ett naturvetenskapligt förhållningssätt där barnens val, tankar och reflektioner är viktiga. Den skapande processen tillsammans med fantasi är viktig för att barnen skall kunna bearbeta och pröva/ompröva sina idéer och hypoteser. Av naturen vill barn upptäcka, undersöka, veta, lära och förändra. Detta försöker vi att förverkliga genom att uppmuntra barnen till självständighet och genom att ge barnen valmöjligheter.
Information om Reggio Emilia Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Pedagogisk dokumentation är en viktig del i vårt arbete, att ”blicka inåt”.
För oss är pedagogisk dokumentation ett verktyg som bygger på ett gemensamt reflektionsarbete, barnen emellan och mellan pedagogerna. Att reflektera tillsammans är viktigt, det är då vi ”kunskapar” med alla våra olika sätt att se och förstå. Alla barn har rätt att förstås på många olika sätt och därför behöver dokumentationen tolkas med många olika ögon. Pedagogisk dokumentation är ett av våra redskap i vårt systematiska kvalitetsarbete.
Ett barn har 100 språk, men berövas 99
Det talade och skrivande språket får all uppmärksamhet, medan barnen har så många fler sätt att tillägna sig kunskap, det arbetar vi aktivt för att utveckla. Vi vill ge alla barn möjlighet att få uttrycka sina tanka och kunskaper genom de 100 språken.
”Förskolan är en av de platser där sökande efter livets och framtidens mening äger rum.” - Loris Malaguzzi
Projekterande arbete
Genom att vi arbetar projekterande utifrån barnens intressen ser vi att barnen får inflytande och blir delaktiga utifrån sin egen drivkraft att lära och utforska.
Övningsförskola
Vi har ett samarbete med Halmstads högskola som innebär att vi som övningsförskola kontinuerligt tar emot studenter från Halmstads högskola.
Motto för förskolorna i Ängelholms kommun
Genom ett gemensamt motto för förskolan har vi tagit ett ytterligare steg för att synliggöra förskolan som en viktig del av Kunskapsstaden Ängelholm. Mottot har arbetats fram av alla rektorer inom förskolan tillsammans med kommunens förskoleutvecklare och nedan kan du läsa mer om vår syn på en förskola där - Vi vågar!
- Förskolorna i Ängelholm är det första viktiga utbildningssteget för stadens yngsta medborgare. Här rustas barnen att möta framtiden och olikheter ses som en tillgång.
- Verksamheten omfattar tre områden; omsorg, fostran och lärande och utgår från barnens lek, intressen, inneboende nyfikenhet och drivkraft. Barnen möter pedagoger och miljöer som väcker lust och förundran.
- Förskolorna vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Pedagogisk dokumentation och aktionsforskning är redskap i det systematiska kvalitetsarbetet. Detta för att säkerställa kvalitén och därmed också barns möjligheter till gynnsamt lärande.
- Det är alla barns rättighet att få tillgång till kvalitativ utbildning.
- Förskolorna i Ängelholm syns och tar plats i Kunskapsstaden Ängelholm.
- Förskolorna i Ängelholm är välkomnande, demokratiska, sociala och lärande mötesplatser för barnen, deras familjer, pedagoger och samhället.
- Vi VÅGAR lyfta fram vår syn på det kompetenta barnet som en medborgare av samhället.
Vår förskola ska vara fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling
På Ängelholms förskolor ska alla känna sig trygga och bemötas med respekt. Det gäller barn, vårdnadshavare och personal. Alla har lika stort värde och mot alla typer av kränkande behandling gäller nolltolerans. Alla förskolor har en plan mot kränkande behandling och diskriminering, där varje förskola berättar vad de gör för att deras barn inte ska bli kränkta eller illa behandlade. Det finns en plan för varje verksamhet och den ska anpassas till läget som råder där. Planen uppdateras årligen... Önskar du ta del planen kan du kontakta din förskola eller kommunens kundtjänst.
Relaterade länkar
Skolinspektionen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barnombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Diskrimineringsombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barnens Rätt i Samhället (BRIS) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skollagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läroplan för förskolan (Lpfö 18) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Diskrimineringslagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.