För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Så arbetar vi
På den här sidan kan du läsa om vår pedagogiska inriktning, våra specialkompetenser och lite kort om vår vision och vår värdegrund.
Vi vill - Vi lär - Vi lyckas
Vår pedagogik och undervisning
Undervisningen på Strövelstorps skola genomsyras i olika grad av Modellskolans arbete. Det är en kollektiv kompetensutveckling där lärarna skapar en vetenskapligt grundad verksamhet genom att forska i sin egen praktik. Modellskolans arbete handlar i grunden om att främja elevernas lärarande, något som kan se olika ut i de olika klasserna samt för den enskilde eleven. Visionen för Modellskolan är att vetenskapligt grundad skolverksamhet leder fram till full måluppfyllelse.
De hörnstenar som modellskolans arbete vilar på är:
- Input i form av inspiration genom föreläsning.
- Bearbetning, processande, loggning, litteraturseminarium, reflektionskontroll.
- Integrering, varva teori och praktik genom handledning, undersökande/forskande.
För lärarna kan Modellskolan bestå i input av olika teorier runt lärande, systematiska undersökningar av elevers lärande samt att den enskilde läraren skapar sig nya pedagogiska metoder i sin undervisning.
Undervisningen på Strövelstorps skola planeras och genomförs av den enskilde läraren och arbetslagen. Ofta arbetar vi ämnesövergripande och de senaste åren har vi även arbetat med temadagar som sträcker sig över hela skolan, från förskoleklass till årskurs 9.
Skolan som helhet arbetar med relationellt lärande. Relationell pedagogik bygger på en helhetssyn där kunskap, omsorg och fostran integreras. Relationsbegreppet är centralt. Förtroendefulla, omsorgsfulla och kreativa relationer ses som grundläggande för barns och ungas lärande och utveckling
På Strövelstorps skola arbetar vi aktivt med att våra elever skall utvecklas till goda kamrater. Detta arbete sker under hela elevens vardag: genom undervisning, under raster, genom utvecklingssamtal och genom samarbete med vår värdegrundsgrupp.
Värdegrundsgruppen jobbar förebyggande och aktivt för att alla på skolan ska trivas och känna sig trygga. Alla ska känna sig som en del av en gemenskap.
Trygghet och studiero
På Strövelstorps skola arbetar vi proaktivt för att eleverna ska tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero. Alla på skolan har ett gemensamt ansvar för arbetsmiljön och vi visar respekt för varandra. Vi arbetar utifrån devisen att eleverna ska ha möjlighet att delta i utformningen av lärandemiljön och att de ska ha möjlighet att medverka i utarbetandet av ordningsregler. Samarbetet med vårdnadshavare i frågor kring trygghet och studiero ser vi som en självklarhet.
Tillsammans skapar vi starka barn med möjlighet för utveckling och lärande!
Vår skola ska vara fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling
På Ängelholms skolor ska alla känna sig trygga och bemötas med respekt. Det gäller elever, vårdnadshavare och personal. Alla har lika stort värde och mot alla typer av kränkande behandling gäller nolltolerans. Alla skolor har en plan mot kränkande behandling och diskriminering, där varje skola berättar vad de gör för att deras elever inte ska bli kränkta eller illa behandlade. Det finns en plan för varje verksamhet och den ska anpassas till läget som råder där. Planen uppdateras årligen. Önskar du ta del planen kan du kontakta din skola eller kommunens kundtjänst.
Relaterade länkar
Skolinspektionen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barnombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Diskrimineringsombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barnens Rätt i Samhället (BRIS) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skollagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Diskrimineringslagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.