För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Så arbetar vi
På den här sidan kan du bland annat läsa om vår pedagogiska inriktning och våra specialkompetenser. Du kan också läsa kort om vår vision och vår värdegrund.
Kom som du är - vi stärker dig här! Du får kunskap som bär!
“Alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.” (Skollagen kap 3 § 2)
Vi på Villanskolan ser varje elev som en unik individ och att alla är bra precis som man är, stor som liten. För oss är det viktigt att alla känner att de har en plats hos oss!
Undervisning är anpassad till varje elevs förutsättningar och behov med elevens kunskapsutveckling och trygghet i fokus.
Vår lärmiljö består av tre grundläggande delar, den pedagogiska, den sociala och den fysiska. För oss är det viktigt att dessa tre delar bildar en helhet för att skapa en bra lärmiljö för våra elever.
Elever är inte lika, vilket är bra. Det är viktigt att eleverna känner trygghet, har struktur och tydliga ramar. Det är alla vi som arbetar på Villanskolan som skapar dessa förutsättningar i vår verksamhet.
En del av lärande idag bygger på att kunna samtala och reflektera, enskilt, i en mindre grupp eller redovisa något för hela klassen. Vår skolmiljö ger möjligheter för eleverna att byta arbetsplats utifrån vilket lärande som är i fokus. Vi har möblerat vår nya skola så att den kan varieras och vara flexibel så att vi kan följa det skollagen säger oss.
Elevinflytande och elevers delaktighet
Våra elever är de viktigaste vi har på skolan och vi tar hjälp av dem för att veta hur vår skola mår och vad våra elever anser fungera eller vad som behöver göras bättre.
Alla våra klasser har klassråd och klassråden följs upp på rektorernas elevråd. Vi har två elevråd, ett för åk F-3 och för åk 4-6. Varje termin möts båda elevråden i stort elevråd.
Rektorerna möter varje årskurs i så kallade elevdialoger. Detta för att komma nära respektive årskurs åsikter om hur undervisning, studiero och trygghet fungerar hos dem.
Vi har också ett bibliotektsråd som leds av vår bibliotekspedagog och ett matråd som leds av ansvarig kock i vår restaurang. Detta skapar förutsättningar för ett ökat elevinflytande på vår skola.
Vår skola ska vara fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling
På Ängelholms skolor ska alla känna sig trygga och bemötas med respekt. Det gäller elever, vårdnadshavare och personal. Alla har lika stort värde och mot alla typer av kränkande behandling gäller nolltolerans. Alla skolor har en plan mot kränkande behandling och diskriminering, där varje skola berättar vad de gör för att deras elever inte ska bli kränkta eller illa behandlade. Det finns en plan för varje verksamhet och den ska anpassas till läget som råder där. Planen uppdateras årligen. Önskar du ta del planen kan du kontakta din skola eller kommunens kundtjänst.
Relaterade länkar
Skolinspektionen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barnombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Diskrimineringsombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barnens Rätt i Samhället (BRIS) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skollagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Diskrimineringslagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.